APC (APQC) Verimlilik Ölçme ve Değerlendirme
Modeli[1]:
APC (American Productivity
Center) modeli, Güney Afrika Cumhuriyeti Ulusal Verimlilik Enstitüsü’nün
himayesinde bir uzman tarafından geliştirilmiş ve daha sonra Amerikan
Verimlilik Merkezi’nde revize edilerek uygulamaya hazır hale getirilmiş olup,
enflasyonist ülkelere uygun bir model olarak bilinmektedir. Her ne kadar
Amerikan Verimlilik Merkezi’nin adı, Amerikan Verimlilik ve Kalite Merkezi
(APQC) olarak değiştiyse de, modelin adı, literatürde APC verimlilik ölçme ve değerlendirme
modeli olarak kalmıştır.
Bu modelin temelde amacı,
kârlılıkla (yaygın kullanımı ekonomiklik olmakla beraber APC bunu kârlılık
olarak nitelendiriyor) verimlilik ve fiyat kurtarma arasındaki ilişkiyi
belirlemektir. Bu nedenle, öncelikle bu kavramların tanımını yapmak
gerekmektedir.
APC modelinde kârlılık, satış
değeri (hasılatı) ile girdilerin toplam maliyetinin birbirine oranlanmasıyla
bulunan değerdir. Verimlilik, kavramsal olarak, çıktıların (satılan ürünlerin)
miktarının girdilerin miktarına bölünmesiyle bulunan orandır. Fiyat kurtarma
oranı ise, ürün birim fiyatının girdi birim fiyatına bölünmesiyle bulunan
orandır. Model, kârlılıktaki farkın bir kısmının fiyat artış oranındaki
farktan, diğer kısmının da verimlilik oranındaki farktan kaynaklandığı esasına
dayanır.
Ortadaki eşitlik, diğer iki
eşitliğin taraf tarafa bölünmesiyle bulunmaktadır.
Fiyat kurtarma (price recovery)
oranı, bir işletmenin girdi fiyatlarındaki artışın ne kadarını ürünlerinin
fiyatlarına yansıttığını göstermektedir. Dolayısıyla bu oranın 1’den büyük
olması, işletmenin pazarda müşterinin vermeye razı olduğu fiyatın yüksek
olmasından ya da pazarda tekel konumunda bulunmasından yararlandığını gösterir.
Buna, kurtarmanın üstünde fiyat artışı (price over recovery)[2] denir.
Oranın 1’den düşük olması ise, işletmenin girdilerindeki fiyat artışını
çıktılarına yansıtmadığını, çıktılarında, girdilerindeki artıştan daha az bir
artış yaptığını gösterir. Buna da, kurtarmanın altında fiyat artışı (price
under recovery)[3] denir. İşletme, stratejik
olarak kurtarmanın altında veya üstünde bir fiyat artışı hedefleyebilir.
Ülkemiz işletmeleriyle ilgili olarak bu konuda akla gelen önemli bir soru,
“enflasyonun nedenlerinden biri çoğu işletmede fiyat kurtarma oranının 1’den
büyük olması olabilir mi?” sorusudur. Fiyat kurtarma oranının 1’e eşit olması,
ne işletmeye, ne de müşterisine zarar vermeyen bir yaklaşım olarak
düşünülebilir. Güney Afrika’nın elektrik şebekesini işleten ESKOM’un fiyat
kurtarma ile ilgili şöyle bir tanımı göze çarpmaktadır: fiyat kurtarma oranı
varlığın el değiştirmesini gösterir (price-recovery shows the transportation of
wealth)[4].
Bu konuyla ilgili diğer
hesaplamalar, örneğiyle birlikte “1.4.2. Parasal Değerlerin Fiyat Artışı
Etkisinden Arındırılması” konu başlığında ele alınmıştı. Burada, formüller
kısaca hatırlatılacak, daha sonra modelin parasal etkileri de dikkate alan
kısmına değinilecek ve ESKOM’un gelirleriyle ilgili bir örnek rapora yer
verilecektir. Q: miktarı, P: fiyatı, V: parasal değeri, 0: baz dönemi, 1: cari
dönemi göstermek üzere:
Kârlılık Üzerindeki Fiyat
Kurtarma Oranı Etkisi = Toplam Parasal Etki – Verimlilik Etkisi
olarak
hesaplanabilmektedir.
ESKOM’un bu konuyla ilgili örnek raporu,
gelirlerindeki artışın kaynağını sorgular niteliktedir. Yukarıdaki verimlilik
etkisi ve fiyat kurtarma oranı etkisinin yanında, bir de büyüme etkisini de
dikkate alarak, kullandığı verimlilik raporunun içeriğini şu şekilde
anlatmaktadır:
“Verimlilik raporu, birbirini
takip eden yılların kârlarındaki değişimi açıklamaktadır. Verimlilik
değişimleri pozitif olabildiği gibi, negatif de olabilmektedir.
-
Büyüme (growth), artan faaliyetin bir
sonucudur. Sabit bir geri dönüş (turnover) olduğu varsayıldığında, kâr, daha
fazla satış yapılarak artırılacaktır. Büyüme ölçüsü, fiyatları ve verimliliği
sabit tuttuğumuzda çıktıda meydana gelen değişimdir.
-
Fiyat kurtarma, girdi birim maliyeti (cost)
ile çıktı fiyatlarının nasıl yönetildiğini gösterir. Fiyat artışlarının ne
kadarının müşteriye yansıtıldığını gösterir. Pozitif bir fiyat kurtarma oranı,
satış fiyatlarının girdi maliyetlerinden daha fazla arttığını gösterir. Fiyat
kurtarma, bir önceki yılın verimliliğiyle cari yılın çıktısını alarak, fiyatlar
arasındaki farkın sonucunu ölçer. (The price recovery mesaure results from the
difference in prices, given this year’s output at last year’s productivity.)
-
Verimlilik, kaynakların daha etken
kullanımının bir sonucudur. Şu durumları içerebilir: daha az kaynak kullanımı (işgücü,
malzeme, sermaye), daha iyi bir girdi karması kullanma (işgücü ve sermayenin
ikamesi), ek kapasite kullanımı (fason), vb. Verimlilik artışı, bunların her
birine ve önemli görülen birçok diğer bileşenine bölünebilir. Bu tarz analizler
özellikle işletmenin içsel amaçları için yararlıdır.
Verimlilik raporlama
yaklaşımına zaman zaman getirilen eleştirilerden bir tanesi, daha fazla şeyi
daha az kaynakla yapmayı cesaretlendirdiği için eski duruma dönülmesine
(cutback) neden olmasıdır. Toplam faktör verimliliği esas alındığında,
genişleme (expansion) ile büyüme (growth), birbirinden ayrı tutulabilir.
Gerçekten de eğer bir firma,
üretimin girdi faktörlerini iyi yönetiyorsa, ek gelişmelerin (improvements)
marjinalleştiği bir noktaya gelirken, ekstra geri dönüşümü (extra turnover)
sağlayarak verimliliğini artırmaya devam edebilir. Bu örnek, olanaklar
dahilindeki pekçok çeşitlemeden biridir, daha fazla ayrışım yoluna gidildiğinde
kârdaki değişimin altında yatan nedenler daha fazla açığa çıkarılabilir.
Örneğin, verimlilik figürü kapasite (capacity) ve etkenlik (efficiency)
bileşenlerine ayrıştırılabilir.
Temelde verimlilik ölçümleri,
değerin yaratılmasıyla aşağıda görüldüğü gibi ilgilidir:
-
Büyüme (growth), statükoyu korumak için
gerekli olan kazanç artışını gösterir.
-
Fiyat kurtarma, varlığın el değiştirmesini
(transportation of wealth) gösterir ve
-
Verimlilik, varlığın yaratılmasını (creation of
wealth) gösterir.”
ESKOM
VERİMLİLİK RAPORU 1988-1995 (Rm: Para birimi)
|
||||||||
Yıllar
|
1988
|
1989
|
1990
|
1991
|
1992
|
1993
|
1994
|
1995
|
Önceki yılın net geliri (kâr)
|
702
|
816
|
728
|
845
|
988
|
1489
|
1646
|
2268
|
Gelişme (Growth)
|
113
|
80
|
43
|
57
|
158
|
146
|
192
|
248
|
Fiyat kurtarma
|
-203
|
-430
|
130
|
-113
|
505
|
-226
|
337
|
-24
|
Kümülatif fiyat kurtarma
|
-203
|
-633
|
-503
|
-616
|
-111
|
-337
|
0
|
-24
|
Verimlilik
|
204
|
262
|
-56
|
199
|
-162
|
237
|
93
|
224
|
Kümülatif verimlilik
|
204
|
466
|
410
|
211
|
49
|
286
|
379
|
603
|
Cari yılın net geliri
|
816
|
728
|
845
|
988
|
1489
|
1646
|
2268
|
2716
|
Gelirdeki (kârdaki) fark
|
114
|
-88
|
117
|
143
|
501
|
177
|
622
|
448
|
Cari yılın düzeltilmiş
geliri
|
906
|
1078
|
672
|
1044
|
826
|
1726
|
1739
|
2492
|
Yukarıdaki tablo, güzel bir
analiz örneği oluşturmaktadır. Gelişme, satış hacmindeki artıştan kaynaklanan
gelir artışını göstermektedir. Fiyat kurtarma, fiyatların müşteriye yansıtılma,
veya firma tarafından emilme durumunu göstermektedir. Verimlilik ise, kaynakların
doğru kullanımından kaynaklanan gelir artışına işaret etmektedirBu bakış
açısıyla ve bu kabullerle incelendiğinde, kümülatif fiyat kurtarmanın 1995 sonu
itibariyle 0’a yakın bir değer seyretmesi, gelirdeki artışın fiyat
politikasından kaynaklanmadığı, girdilerdeki artışın müşteriye yansıtılmadığı
görülmektedir. Gelirlerdeki artışın bir kısmı gelişmeden, diğer kısmı ise
verimlilikten kaynaklanmaktadır. Düzeltilmiş gelir, bir önceki yılın net
gelirine cari yılda verimlilikten kaynaklanan gelir artışı eklenerek bulunan
gelirdir. Bu noktada, fiyat kurtarma ve gelişmenin etkisi analiz dışı
tutulmuştur. Yani, fiyat kurtarma ve gelişme olmasaydı, sadece verimlilikteki
değişimden dolayı gelirler bu kadar (düzeltilmiş gelir kadar) olacaktı.
Düzeltilmiş gelir bir anlamda, uzun vadede kalıcı olan geliri göstermekte,
fiyat kurtarmadan ve gelişmeden kaynaklanan gelir ise, geçici durumları
yansıtmaktadır. Başka bir deyişle, verimlilikten kaynaklanan değişimler kalıcı
ve içsel, diğer değişimler ise, çevresel (firma dışı) faktörlerin etkisini
göstermektedir. ESKOM, Güney Afrika’da tekel konumunda bir özel şirket olmasına
rağmen, üzerinde hissettiği sosyal sorumluluk gereği, enflasyonla mücadeleye
destek olmak adına, kümülatif bazda ele alındığında, girdilerdeki artış
fiyatlarını çıktılarına mümkün olduğunca yansıtmayıp, kârlılığını verimlilik
artışıyla sağlamış örnek bir firma olarak gösterilebilir. Ülkemizde de, kamu
hizmeti veren veya tekel konumunda olan kuruluşlarda bu tarz ölçümler yapılarak
ESKOM gibi firmalarla karşılaştırma yapılması yerinde olur.
Gülnur SÖNMEZ, 2002
[1] BÜYÜKKILIÇ, Deniz, ve
diğerleri, a.g.e., s:14 -17
[2] ULIANA, Enrico,
“Productivity Statements”, Productivity SA, Nov/Dec 1996, Vol:22, No:6, s:15-18
[3] a.g.e.
[4] a.g.e.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder